Το «σύνδρομο της πόρτας» απειλεί(;) τους Δημότες


 Το «σύνδρομο της πόρτας» απειλεί(;) τους Δημότες

Μέτρο προστασίας: οικονομικότερη  διαχείριση των στερεών αποβλήτων

    Προμελέτη-πρόταση  του Σάββα Σαββάκη αντιδημάρχου Τρίπολης

      

         Κατ’ αρχήν  να δηλώσω, προς αποφυγή τυχόν παρεξηγήσεων,  ότι η παρέμβασή μου, δεν έχει την έννοια της άσκησης αντιπολίτευσης στρεφόμενης  κατά παντός, ούτε τον διαχωρισμό της θέσης μου από τη Δημοτική Αρχή στην οποία έχω την τιμή να συμμετέχω με την ιδιότητα του αντιδημάρχου επί των οικονομικών που μου την εμπιστεύτηκε ο Δήμαρχός μας, αλλά τη δημοσιοποίηση των απόψεων μου που δικαιούμαι ως ενεργός και υπεύθυνος πολίτης που αγωνιά, ανησυχεί και προβληματίζεται, σχετικά  με την επομένη μέρα της οριστικοποίησης της  διαχείρισης των στερεών αποβλήτων από οικονομικής πλευράς, προκειμένου να ενημερωθούν όσο το δυνατόν  πληρέστερα οι συμπολίτες μας, ώστε στη συνέχεια να βγάλουν τα συμπεράσματα τους.

           Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες που κυκλοφορούν ευρέως, η προωθούμενη από την περιφέρεια  λύση της τελικής διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, θα επιβαρύνει το κοστολόγιο της υπηρεσίας καθαριότητας του Δήμου Τρίπολης τουλάχιστον κατά 100% πράγμα που θα οδηγήσει αναγκαστικά τη Δημοτική αρχή στην αύξηση των ισχυόντων τελών κατά το ίδιο ποσοστό.

Δηλαδή θα κληθεί ο Δημότης, να πληρώσει το κόστος που δεν χρεώθηκε πολιτικά στις εδώ και 30 χρόνια Κυβερνήσεις, οι οποίες μετέθεταν το πρόβλημα στις επόμενες. Και το σπουδαιότερο απειλούμεθα και με πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση!   

Και δεν φτάνει μόνο η αύξηση, αλλά είναι ορατός ο κίνδυνος στο να μη πληρώνονται τα τέλη με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ όπως συμβαίνει και με το «χαράτσι» που έχει ως αποτέλεσμα οι αποδόσεις της ΔΕΗ να υπολείπονται κατά 40%!

            Η Δημοτική αρχή, αλλά και κάθε δημοτική αρχή που θα αντιμετωπίσει το ίδιο πρόβλημα μιας δυσβάστακτης αναπροσαρμογής, στα πλαίσια της αποστολής της για την προαγωγή των οικονομικών συμφερόντων του Δήμου και κατ’ επέκταση των δημοτών, καλείται να διαμορφώσει και να εφαρμόσει στην πράξη οικονομικές πολιτικές κοινωνικού χαρακτήρα, κατά τρόπον που να προστατεύεται το εισόδημα των δημοτών ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων τις οποίες έχει πλήξει σοβαρά η οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας. 

   Λαμβανομένου υπόψη ότι για τον Δήμο Τρίπολης:                                                                                                            1)  από επίσημα στοιχεία του ΟΑΕΔ ο αριθμός των  καταγεγραμμένων ανέργων      

     του  Δήμου Τρίπολης κατά την 12-12-2012 είναι 3.178,                                                                          2) από επίσημα στοιχεία του Επιμελητηρίου Αρκαδίας, κατά τη διετία 2011-2012  

    έκλεισαν 640 επιχειρήσεις                                                                                                       3) από τα αρχεία της Δ/νσης κοινωνικής προστασίας του Δήμου μας, κατά τη διετία 2011-2012 έτυχαν εξυπηρετήσεων (διάθεση τροφίμων, οικονομικές ενισχύσεις) 798 οικογένειες, είναι αδιανόητη κάτω από τις επικρατούσες συνθήκες, κάθε σκέψη αναπροσαρμογής των ανταποδοτικών τελών κατά  100%.

Ωστόσο είναι σίγουρο, πως οι συμπολίτες μας θα βρεθούν προ ενός διλήμματος: ή θα συναινέσουν αδιαμαρτύρητα στις αυξήσεις λέγε «χαράτσια», διαφορετικά θα επαναληφτούν  ίσως ποιο εντονότερα οι εφιαλτικές καταστάσεις που ζήσαμε εξαιτίας της μη αποκομιδής των σκουπιδιών που είχαν ως αποτέλεσμα να κηρυχτεί η πόλη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και ο Δήμος να υφίσταται οικονομική «αιμορραγία».

Επί αυτού του «εκβιαστικού» διλήμματος, είναι απολύτως βέβαιο, πως οι δημότες δεν θα γυρίσουν μόνο την πλάτη, αλλά θα απαιτήσουν  από τη Δημοτική αρχή –και δεν το συζητώ- αφενός μεν να διατηρεί την πόλη καθαρή, αφετέρου δε να βρει οικονομικότερους τρόπους για την οριστική διαχείριση των σκουπιδιών.               Έτσι, προς την κατεύθυνση της οικονομικότερης λύσης, κινείται η παρακάτω προμελέτη, που εκπόνησα  με βάση τη βιβλιογραφία και τις κατά καιρούς δημοσιευθείσες  τεχνικοοικονομικές μελέτες, τις οποίες προσάρμοσα ανάλογα.

Α΄ ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΕΣ ΕΤΗΣΙΕΣ ΠΟΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΤΡΙΠΟΛΗΣ

Η ετήσια παραγωγή στερεών αποβλήτων του Δήμου Τρίπολης, ανέρχεται σε 20.000 τόνους. Εξ αυτών το 20%  δηλ. οι 4.000 τόνοι είναι ανακυκλώσιμα υλικά που αναλύονται ως εξής:

 είδος
 ποσοστό
 τόνοι
 χαρτί
 53%
 2.120
 πλαστικό
 24%
    960
μέταλλο
12%
    480
γυαλί
11%
    440
ΣΥΝΟΛΟ
 
 4.000

 

Η ανάλυση κατά κατηγορία ανακυκλώσιμων σε ποσοστά και τόνους έχει ως εξής:

είδος
ποσοστό
τόνοι
χαρτόνι
32%
1.280
Μικρό χαρτί
21%
   840
Πλαστικό  PET
 6%
   240
Πλαστικό PE
 6%
   240
LDPE λευκό
 3%
   120
LDPE σκούρο
 5%
   200
Μικρά πλαστικά
 4%
   160
αλουμίνιο
 2%
     80
Σίδερο
10%
    400
γυαλί
11%
    440
ΣΥΝΟΛΟ
 
 4.000

 

ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ  

Οι προς κομποστοποίηση ποσότητες ανέρχονται σε (20.000-4.000) 16.000 τόνους. Εξ αυτών το 20%  περίπου δηλ οι 3.000 τόνοι αποτελούν υπολείμματα που θα διατεθούν σε ΧΥΤΥ.

ΕΠΕΝΔΥΣΗ  

Η  διαδικασία της διαλογής των ανακυκλώσιμων, της δεματοποίησής τους και η κομποστοποίηση των οργανικών αποβλήτων, απαιτεί χώρο τουλάχιστον 30  στρεμμάτων και μέσα σ’ αυτόν στεγασμένο χώρο τουλάχιστον 3.000 m2.

Ο ενδεδειγμένος χώρος, θα αναζητηθεί  σε δημόσια εδαφική έκταση που θα μας παραχωρηθεί δωρεάν, ή σε ιδιόκτητη δημοτική, μακριά από καλλιεργήσιμες εκτάσεις, για την αποτροπή τυχόν αντιδράσεων και δημιουργίας εχθρικού κλίματος.  

Το κόστος κατασκευής των κτιριακών εγκαταστάσεων( απλή κατασκευή με PANEL) η προμήθεια και εγκατάσταση των μηχανημάτων  κατά τους πιο μέτριους υπολογισμούς δεν θα υπερβεί τα 3.500.000€

ΚΑΛΥΨΗ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ

Η κάλυψη της δαπάνης θα γίνει με δάνειο από πιστωτικό ίδρυμα του εσωτερικού ή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων  και το οποίο θα εξυπηρετείται με ετήσιες τοκοχρεωλυτικές δόσεις, με εκχώρηση τμήματος των ανταποδοτικών τελών.

Με διάρκεια 10 χρόνια και με επιτόκιο 7%, η ετήσια τοκοχρεωλυτική δόση ανέρχεται σε  498.321,25€.

Ωστόσο θα πρέπει να επιδιωχθεί η ένταξη του έργου, σε χρηματοδοτικά κοινοτικά προγράμματα για να τύχει επιχορηγήσεων, ώστε ο δανεισμός να περιορισθεί.

Β΄ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ

 

ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΩΝ ΥΛΙΚΩΝ

 

είδος
τόνοι
Τιμή πώλησης
Επιδότηση ΕΕΑΑ
Τελική τιμή
Αξία πώλησης €
χαρτόνι
1280
100
16
116
148.480
Μικρό χαρτί
  840
  90
-
  90
  75.600
PET
  240
345
85
430
103.200
PE
  240
180
85
265
  63.600
LDPE  λευκό
  120
240
85
325
  39.000
LDPE σκούρο
  200
 50
85
135
 2 7.000
Μικρά πλαστικά
  160
 10
85
 95
  15.200
αλουμίνιο
    80
600
85
685
  54.800
σίδερο
  400
160
85
245
  98.000
Γυαλί
  440
-
85
 85
  34.000
ΣΥΝΟΛΟ
4.000
 
 
 
658.880
Μείον διαφοροποιήσεις τιμών
 
 
 
 
  58.880
ΣΥΝΟΛΟ  
 
 
 
 
 600.000

                                                                                  

 

ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΩΛΗΣΗ ΚΟΜΠΟΣΤ ΠΡΟΣ ΛΙΣΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ή ΚΑΥΣΗ

 

ΤΟΝΟΙ: 16.000-3.000 υπόλειμμα = 13.000x 23=…………………….. 300.000 €

 

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

 

Μισθοδοσία, εργοδοτικές εισφορές, συντηρήσεις, παροχές τρίτων….  480.000€

Λοιπές δαπάνες………………………………………………………….     80.000€

                                                                     Σύνολο…………………….     560.000€

 

 

ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ ΕΣΟΔΩΝ- ΕΞΟΔΩΝ

ΕΣΟΔΑ

Τέλη καθαριότητας μέσω ΔΕΗ (με σημερινά δεδομένα)……3.100.000€

Πώληση ανακυκλώσιμων………………………………………  600.000€

Πώληση κομπόστ……………………………………………….   300.000 4.000.000€

 

ΕΞΟΔΑ

Υπηρεσία καθαριότητας ( με σημερινά δεδομένα)…………  2.800.000€

Έξοδα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης (16.000x35)……. 560.000€

Μεταφορά υπολειμμάτων σε ΧΥΤΥ τόνοι 3.000x30=………..    90.000€

Τοκοχρεωλυτική δόση……………………………………   ……500.000€ 

Απρόβλεπτα………………………………………………………   50.000 4.000.000€

 

Με την παρουσίαση της προμελέτης, η ανάληψη του επενδυτικού σχεδίου για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, κατά τη γνώμη μου κρίνεται βιώσιμο, οικονομικότερο και που εξυπηρετεί τα συμφέροντα του Δήμου και των πολιτών     σε αντίθεση  με τον προωθούμενο σχεδιασμό της οριστικής διαχείρισης, σύμφωνα με τον οποίον όπως συζητείται, η «πόρτα» που θα κυμαίνεται από 150- 200€ τον τόνο, θα επιβαρύνει τους πολίτες με υπέρμετρα τέλη στα οποία και δικαίως, δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν. Με άλλα λόγια, ο Δήμος αυτόματα θα μετατραπεί σε «φορομπηχτικό» μηχανισμό, ο δε δημότης θα προσβληθεί από το «σύνδρομο της πόρτας».                                                                                                                                  Η υπέρμετρη επιβάρυνση προκύπτει ως εξής:

 

Έξοδα υπηρεσίας καθαριότητας……………………………………2.800.000€

Παράδοση στο εργοστάσιο 20.000 τόνοι προς 170/τόνο= ………..  3.400.000€

                                                                                                               6.200.000€

 

Έσοδα από τα ισχύοντα τέλη………………………………………   3.100.000€

Αναπροσαρμογή τελών κατά 100% για κάλυψη των δαπανών    3.100.000  

                                                                                                                6.200.000€

 

Συμπληρωματικά, για ενημέρωση, παραθέτω πίνακα ποσοστιαίων  αυξήσεων  με βάση τη τιμή παράδοσης στην «πόρτα» ανά τόνο.

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

 

 

ΤΙΜΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ σε € ΑΝΑ ΤΟΝΟ
ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΑΥΞΗΣΗ %
30
9,68
40
16,12
50
22,58
60
29
70
35,48
80
41,94
90
48,38
100
54,83
110
61,29
120
67,74
130
74,19
140
80,65
150
87,10
160
93,55
170
100
180
106,45
190
112,90
200
119,35

 

ΠΡΟΤΑΣΗ

 

           Η προμελέτη όπως προαναφέρω, στηρίχθηκε στη βιβλιογραφία και σε ανάλογες τεχνικοοικονομικές μελέτες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας στο διαδίκτυο. Επομένως δεν μπορώ να ισχυρισθώ πως περιλαμβάνει για την περίπτωσή μας όλα τα επιστημονικά και οικονομικά στοιχεία που προσμετρούνται στη βιωσιμότητα του προς ανάληψη επενδυτικού σχεδίου.

Για τον λόγο αυτό, η Δημοτική Αρχή υποχρεούται όχι μόνο ως έχουσα την ευθύνη της άσκησης της τοπικής εξουσίας, αλλά και ως εκφράζουσα τους  συμπολίτες μας ιδιαίτερα εκείνους που ζουν κάτω από συνθήκες φτώχειας και εξαθλίωσης, να αναθέσει σε πρώτη φάση  σε εξειδικευμένο και εγνωσμένου κύρους γραφείο, την εκπόνηση πλήρους τεχνικοοικονομικής μελέτης, περί της βιωσιμότητας ή όχι της επένδυσης.

Σε δεύτερη φάση, να τεθούν υπόψη των πολιτών τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που θα παρουσιάσει η μελέτη και τα αντίστοιχα του εργοστασίου ολικής διαχείρισης, ώστε  να αποφασίσουν αν είναι δυνατόν για ενισχυμένη  νομιμοποίηση, με τη διενέργεια δημοψηφίσματος. Να έχει δηλ. ο πολίτης που θα καλείται  να πληρώνει τον τελευταίο και αποφασιστικό λόγο.

Έως ότου ολοκληρωθούν οι προτεινόμενες διαδικασίες, είναι αυτονόητο πως η προγραμματισμένη προσωρινή διαχείριση στον ήδη επιλεγέντα χώρο, δεν θα εγκαταλειφθεί για κανέναν λόγο.  

Βεβαίως μπορούν να προστεθούν και άλλες προτάσεις όπως π.χ:  τα ανακυκλώσιμα υλικά να παραδίδονται δωρεάν και να προκαθοριστεί τιμή «πόρτας» 30€ ανά τόνο ώστε να γίνει αναπροσαρμογή των τελών της τάξεως του 10% αντί του 100%. 

   

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Με βάση τα παραπάνω, διατηρών ωστόσο επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο «μποϊκοταρίσματος» της προς ανάληψη  επενδυτικής πρωτοβουλίας, για λόγους ανταγωνιστικούς(;) πολιτικούς(;) μικροπολιτικούς(;) έχω σχηματίσει τη γνώμη, πως αυτή με την καθολική συμπαράταξη των πολιτών, είναι η πιο οικονομικά  συμφέρουσα.

Τέλος, στις επικρίσεις που μπορεί να δεχτώ ότι προωθώ τον μετασχηματισμό του Δήμου σε επιχειρηματία απαντώ: επιχειρηματικότητα χωρίς κέρδος δεν νοείται. 

                                                                                                          Τριπολη 10-6-2013

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη